Przed-szkole czego?

ObrazekKolejna debata z cyklu Społeczna Akademia Kultury Jacka Żakowskiego zgromadziła w kinie Nowe Horyzonty wielu zainteresowanych tematem edukacji. W głównej części dyskusji pod hasłem Przed-szkole czego? Od przechowania do wychowania udział wzięły przedstawicielki świata nauki: gość specjalny prof. Anna Brzezińska (UAM) a także prof. Jolanta Zwiernik (DSW), prof. Dorota Gołębniak (DSW) oraz Iwona Bugajska, Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Przedszkole powinno kierować się dobrem i rozwojem dziecka zamiast sztywno trzymać się podstawy programowej – powiedziała profesor Brzezińska na początku swojego wystąpienia, które stanowiło podwaliny dyskusji o funkcjonowaniu przedszkoli w naszym kraju. Współcześnie działające placówki można podzielić na cztery różne rodzaje, spośród których na uwagę zasługuje, wcale nie rzadki, model nazwany przez prof. Brzezińską „szkołą życia”. To właśnie w takich instytucjach dzieci uczą się bowiem współpracy, zaufania do siebie, innych i świata, czy twórczego i krytycznego myślenia.

Problem tkwi jednak nie tylko w myśleniu w kategoriach podstawy programowej, ale także wyposażeniu sal, kształceniu kadry przedszkoli, czy przerostu nadzoru.  Prof. Jolanta Zwiernik zwróciła uwagę na potrzebę tworzenia charakterystycznych sal, które odzwierciedlałyby upodobania zarówno dzieci, jak i nauczycieli.
Z kolei prof. Brzezińska postulowała, by przedszkola stały się „gospodarstwami domowymi”, za które dzieci mogłyby czuć się współodpowiedzialne. Wszystko po to, by umożliwić maluchom jak najpłynniejsze przejście z rodziny do funkcjonowania w instytucji.

Prof. Brzezińska stwierdziła również, że nie można mówić o zmianie i rozwoju przedszkoli bez umożliwienia go również nauczycielom. Należy ich lepiej wynagradzać, stworzyć im stabilne środowisko pracy i poczucie bezpieczeństwa, z czym zgodzili się przedstawiciele publiczności aktywnie biorący udział w debacie. Zgromadzeni na sali nauczyciele dzielili się pomysłami na ulepszenie systemu funkcjonowania przedszkoli
i prezentowali pozytywne przykłady z własnych instytucji. W dyskusji pojawił się także problem posyłania
6-latków do szkół.

Spotkanie zakończyło się propozycją prof. Zwiernik, by zarówno w sprawie posyłania 6-latków do szkół, jak
i innych kwestiach dotyczących przedszkoli, dopuścić do głosu same dzieci, co prof. Brzezińska podsumowała cytatem z „Kubusia Puchatka”:

– O, Królik jest mądry  powiedział Puchatek w zamyśleniu. 
– Tak 
 przyznał Prosiaczek – Królik jest mądry. 
– I ma Rozum 
 rzekł Puchatek. 
– Tak – zgodzi
ł się Prosiaczek – Królik ma Rozum. 
Nast
ąpiło długie milczenie. 
– I my
ślę  ciągnął Puchatek – że on właśnie dlatego nigdy nic nie rozumie.

Na kolejne spotkania w ramach Społecznej Akademii Kultury zapraszamy już 12 i 13 czerwca!

KB

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: